Projecten
Old Volks verkoopt geen nieuwe VW’s en zoals bij de meeste gebruikte auto’s, is men afhankelijk van wat er aangeboden wordt. Een auto kan bijna niet voor de volle 100% aan alle eisen van de (toekomstige) koper voldoen. Er bestaat bij Old Volks echter de mogelijkheid om een VW volledig aan te laten sluiten bij de wensen van de klant.
Zo kunnen we naast het in orde maken van de techniek, ook optisch allerlei zaken veranderen aan de auto waar u interesse in heeft. Denk hierbij aan het (geheel of delen) laten spuiten van de auto, nieuwe bekleding, nieuw tentdoek, nieuwe rubbers, aangepast meubilair, etc.
Hieronder volgen een aantal voorbeelden van projecten die Old Volks in het recente verleden heeft gerealiseerd of waar we momenteel mee bezig zijn:
- Totaal-restauratie Westfalia Berlin weekender 1978, inclusief ombouw naar Deluxe uitvoering
- Totaal-restauratie spijlbus 1967 Westfalia SO42
- Laswerk, strakmaken en spuiten, tentdoek, voorstoelen Westfalia limegreen 1975
- Volledige “make over” Riviera/ASI camper 1975
- Spuitwerk, verlagen en velgen T2a Westfalia 1969
Westfalia Berlin weekender 1978
Na diverse malen een camper gehuurd te hebben bij Old Volks, wilde Joris uit België graag een bus voor zichzelf. De zoektocht werd dus gestart naar een T2b Westfalia Berlin Deluxe. Een geschikte Deluxe uitvoering (met kookgelegenheid en electrische koelkast) konden we zo snel niet gevonden krijgen, dus hebben we besloten deze weekender-uitvoering aan te schaffen. Een weekender heeft alleen een spoelbakje en is niet voorzien van een koelkast op electra. Joris wilde de bus toch volledig naar zijn zin maken, dus dat het Californische "love&peace" exemplaar er zo uitzag, was geen probleem!
De camper was een redelijk harde basis met een gezonde 2000 cc injectiemotor. De originele kleur van de bus was taigagroen en van binnen was dit nog helemaal onaangetast. Bij binnenkomst in Nederland, is eerst het nodige laswerk verricht aan oa de rechterinstap en de accubak. Op de oude verroeste randen die je op de foto ziet, was een plaatje hout gelegd, waar de accu dan weer op stond. De oude randen zijn eerst verwijderd en er is een nieuwe accubak ingelast. De oude lichtblauwe verf is er met een chemisch proces afgehaald. De neus had wat roestplekken (zie foto) en daarom is de hele neus gestraald. Dit is tevens gebeurt met raamranden, regengoten, felsnaden, etc.
Nadat de gestraalde delen in de epoxyprimer zijn gezet, is de bus strakgemaakt en in de grondverf gespoten. Joris wilde de bus in two-tone lak, dus als eerste is de bovenste helft in L90D (pastelwit) gespoten. Daarna de onderste helft in L63H (taigagroen). Na het spuiten is de bus opgebouwd met nieuwe rubbers voor ramen, deuren, kleppen en hefdak.
Aangezien het een weekender model was, moest er een nieuwe spoelbak met kookgelegenheid ingebouwd worden. Ook hebben we een gebruikte originele koelkast op electra kunnen vinden, die inmiddels is gemonteerd. Joris wilde graag wat verbeterd hebben aan het rijcomfort, dus hebben we diverse delen van de bus voorzien van anti-dreunplaten. Dit is gebeurt rondom de motorruimte, op de cabinevloer, het cabinedak, binnenzijde deuren, de binnenzijde voorkant (neus) en op de wielkasten.
De diverse laatjes en deurtjes van het interieur waren door de vorige eigenaar ontdaan van de kapotte toplaag en daarna zwart geverf (zie eerste foto hieronder). Wij hebben deze voorzien van een nieuwe HPL toplaag in de originele Westfalia print geleverd door Reprowesty. Tevens heeft Reprowesty de nieuwe plafondpanelen geleverd. Het begint hier alweer een hele nette camper te worden!
De bus is voorzien van een anti-roest behandeling bij Sjaak van Aalst. Tevens is de techniek in orde gemaakt, de binnenzijde van het hefdak schimmelvrij en zijn de diverse puntjes op de i gezet, zoals inbouw acculader, aardlek, ombouw 110V naar 220V, gasinbouw, diverse USB en 12V aansluitingen, nieuwe bekleding, fietsenrek, luifel, etc.
En zo is het project uiteindelijk opgeleverd!
1967 Westfalia SO42 poptop
Deze spijlbus in originele Westfalia SO42 poptop uitvoering heeft Old Volks zelf in Californië aangekocht om de verhuur-vloot mee uit te breiden. De bus was zeer recent opnieuw gespoten en zag er op het oog erg netjes uit. Helaas was dit ook alleen maar de buitenkant. Er was het een en ander aan laswerk verricht, maar dat hadden ze net zo goed niet kunnen doen. Daarnaast was er zeer veel plamuur gebruikt om alle deuken, schades en zelfs gaten weg te werken! De prijs was echter interessant en de bus met het interieur was nagenoeg compleet, dus voor mij reden genoeg om de deal te maken!
Zodra de camper in de werkplaats stond, is er eerst begonnen met het strippen van de bus. Alle slechte reparaties werden ongedaan gemaakt, zodat we verder konden bouwen op een eerlijke en harde basis. De wielkasten waren tegen het oude plaatwerk "aangebakken" en afgesmeerd met centimeters dikke lagen plamuur. Hier is al het dubbele plaatwerk weer weggehaald om onnodige corrossie tussen de plaatdelen te voorkomen en de wielkasten zijn er weer opnieuw ingelast. Alle roestige, weggerotte of beschadigde delen zijn vernieuwd. Dit waren onder andere accubakken, achterhoeken, wielkasten, kokers, kriksteunen, dwarsbalken, vloerdelen, raamranden, B-stijlen, C-stijlen, instappen en de onderrand van de neus. Daarnaast zijn alle gaten dichtgelast die erin waren geboord om de vele centimeters plamuur goed te laten hechten. Ook dit is een typische Amerikaanse manier van oldtimer-reparatie/restauratie!
Voor het vele laswerk hebben we onder andere gebruik gemaakt van een zogenaamd "spit".
Dit is een stellage waar je de bus in kan hangen, zodat deze volledig om de lengte-as van de auto rondgedraaid kan worden.
Na alle uren laswerk was de "lappendeken" dan uiteindelijk klaar om naar de straler gebracht te worden.
Na het stralen van de bus inclusief de losse onderdelen, werd alles gelijk in de epoxyprimer gespoten. Dit geeft al meteen een heel ander beeld van de auto. Kijk eens hoe netjes de laadvloer geworden is. Het lijkt wel nieuw......
Hier staat de bus bij de spuiter waar hij volledig wordt strakgemaakt en gespoten. De uiteindelijke kleurencombinatie zal Velvetgreen (L512) met Pearlwhite (L87) worden. Dit is een originele kleurencombinatie die onder andere gebruikt werd voor spijlbussen uit bouwjaar 1967. In de tussentijd bij de spuiter is de versnellingsbak gereviseerd en voorzien van een "lange" 4e versnelling.
Ook staat de gereviseerde motor al klaar. Dit is niet meer een originele 1500cc H motor, maar een 1600cc dubbelpoorts busmotor, onder andere voorzien van een gereviseerde carburateur.
De vooras is gereviseerd met nieuwe fusees (bundbolz-revisie) en spoorkogels. De gehele remmerij was al vernieuwd met remslangen, wielremcilinders, hoofdremcilinder, remschoenen, etc.
De eerste foto van de bus na terugkomst van de spuiter. Het resultaat is erg mooi geworden!
Hieronder is de camper al deels opgebouwd met ramen, deuren, kleppen en uiteraard voorzien van nieuw rubberwerk. De camper is klaar voor vertrek naar Sjaak van Aalst voor de anti-corrosie behandeling aan bodem en holle ruimtes, waarvan je rechts het resultaat kan zien.
En hier is dan het eindresultaat!!
Nog wat kleine aanpassingen doen en dan kan deze fantastische bus vanaf seizoen 2015 ook gehuurd worden bij Old Volks!!
Westfalia 1975 limegreen
Dit is de 1975 camper van Rick en Sonja. Zij kwamen zich oriënteren op een T2 camper en waren meteen verliefd op de bijzondere en zeldzame kleur van deze originele Westfalia.
De basis is een harde bus met jammer genoeg roestvorming onder de voorruit. In eerste instantie werd overwogen om het laswerk onder de voorruit te doen en alleen de voorzijde opnieuw te laten spuiten. De schade op de rechterachterhoek achter de bumper en de deuk op de achterklep, waren nog een punt van discussie. Uiteindelijk hebben Rick en Sonja besloten om de bus aan de buitenzijde volledig opnieuw te laten spuiten.
Voor het vele laswerk hebben we onder andere gebruik gemaakt van een zogenaamd "spit".
Dit is een stellage waar je de bus in kan hangen, zodat deze volledig om de lengte-as van de auto rondgedraaid kan worden.
Na alle uren laswerk was de "lappendeken" dan uiteindelijk klaar om naar de straler gebracht te worden.
De bus is eerst technisch klaargemaakt voor de RDW keuring en heeft daarna z’n NL-kenteken en 2-jarige APK ontvangen. Het laswerk onder de voorruit is gedaan, de bus is strakgemaakt en weer in de originele kleur gespoten. Het houtwerk van sommige kastjes is ook gerepareerd en er is een start gemaakt met het opbouwen van de camper.
Hier zijn alle ramen weer gemonteerd met nieuwe rubbers. Ook nieuwe rubbers in de deuren en kleppen, uiteraard alles met A-kwaliteit onderdelen! Handgrepen, bumpers en verlichting is gemonteerd, evenals een groot deel van het interieur.
De volgende stap is het opnieuw bekleden van de voorstoelen en het monteren van een nieuw tentdoek. Daarna de volledige bekleding terugmonteren en de bus is zo goed als klaar voor de oplevering.
En zo is de camper uiteindelijk opgeleverd!
Riviera/ASI camper 1975
Max en Mascha zochten een camper waar genoeg plaats was voor hun gezin met 3 kinderen. De keuze was snel gevallen op de taiga groene Riviera/ASI camper uit 1975. Deze heeft naast de twee voorstoelen, achterin een bedbank met twee zitplaatsen en nog een buddy seat met één zitplaats.
De camper was een volledige harde basis met een gezonde 1800 cc motor, maar het oudere lakwerk was niet helemaal naar de zin van Max en Mascha. Daarnaast was neptunusblauw de originele kleur van de bus en dus niet taigagroen. Besloten werd om de bus volledig te strippen en opnieuw te spuiten in de originele kleur. Hierbij werd ook de cabine weer opnieuw gespoten en alles zou voorzien worden van nieuwe rubbers. Tijdens het werk bij de spuiter zijn alle raamranden gestraald en voorzien van nieuwe epoxyprimer. De groene lak is volledig weggeschuurd tot op de oude originele laklaag.
Na het spuiten is de bus opgebouwd met allemaal nieuwe rubbers rondom voor de ramen, deuren en kleppen. Er is tevens een nieuw tentdoek gemonteerd en nieuwe rubbers voor het hefdak. Er is een nieuwe hemel in de cabine gemaakt en alle bekleding van voorstoelen, bedbank, matrassen, etc. is opnieuw gestoffeerd in de originele crème-kleurige skai met gestikte naden. Uiteraard zijn ook alle vullingen van stoelen, banken en matrassen vervangen voor nieuwe. Een nieuwe gordijnset is gemaakt en diverse vloermatten zijn vervangen voor nieuwe. De bus is technisch klaargemaakt voor de RDW-keuring en NL-kenteken en inmiddels klaar voor vele plezierige vakantiekilometers!
T2a Westfalia 1969 beige-wit
Deze bus kwam binnen bij Old Volks en voldeed niet helemaal aan de kwaliteitseisen die wij stellen: De auto was in het verleden een keer helemaal overgespoten in andere kleuren dan het origineel. Daarnaast zaten er inmiddels weer wat schades aan de rechterachterhoek, linkerzijkant en de onderkant van de neus. De voorstoelen waren redelijk vergaan en het tentdoek was ook niet best meer. De auto was wel knalhard en het campergedeelte keurig netjes en volledig origineel.
In eerste instantie werd de auto bij de spuiter gebracht om de schades te laten repareren. Het bleek echter dat de ondergrond van de lak niet solide genoeg was om deelreparaties uit te laten voeren, dus er werd besloten om de bus dan maar geheel opnieuw te laten spuiten. Dit is uiteindelijk gebeurd in de originele T2a kleurencombinatie L90D pastelwit en L91D kansasbeige.
Omdat de 5 spaaks EMPI-velgen nogal flets afstaken bij de nieuwe lak, hebben we er gelijk een nieuwe set zwarte BRM velgen onder gezet.
De bus was in Californië voorzien van een verlaagde vooras, maar deze stond nog redelijk hoog. De voorkant is dus verder verlaagd en de achterzijde werd gelijk maar meegenomen.
De camper is verder volledig technisch in orde gemaakt met nieuwe remmen, aandrijfashoezen, stuurhuis, verlichting, motorbeurt, etc. De voorstoelen werden voorzien van nieuwe vullingen en nieuwe stoffering in off-white skai bekleding. Deze paste mooi bij de aanwezige deurpanelen. Na de facelift zijn Maaike en Jochem als een blok gevallen voor deze blitse verschijning en werd de bus snel hun nieuwe aanwinst. Veel plezier gewenst met jullie schitterende T2a!!